martedì 29 aprile 2014

LE AGENZIE CREATIVE IN INGHILTERRA: A CHI INVIARE SCENEGGIATURE DIVERGENTI

Possono far arrivare la tua sceneggiatura sul tavolo di manager e producer importanti. Possono proporre il tuo romanzo a produzioni stellari. Possono farti ottenere un contratto milionario. Hanno uno staff di legali che sguinzagliano al primo problema. Vantano relazioni con star ed executive dell'industria dell'audiovisivo e hanno accesso alle stanze più esclusive del potere. Chi sono? Gli agenti letterari e cinematografici.

Arriva una lista di 14 agenti in GB disponibili a leggere la tua submission. Vuoi far conoscere un romanzo o una sceneggiatura? Cosa aspetti? – IL SEGUENTE CONTENUTO E’ RISERVATO A PRODUTTORI E CREATIVI CHE ‘DIVERGONO’ DALL’ITALIA. ASTENERSI FREQUENTATORI MIBACT, POSTULANTI RAI E PSEUDO-LOBBISTI DI DESTRA &SINISTRA!    

COSA FA UNA AGENZIA CREATIVA
Gli agenti hanno una funzione di allocazione delle risorse, svolgono un capillare processo di selezione delle proposte narrative e trasmettono alle produzioni degli input vitali. Certificano e garantiscono la qualità delle sceneggiature proposte, soprattutto nel caso di artisti che non vantano una precedente esperienza lavorativa.
Gli agenti negozieranno i termini contrattuali e cercheranno di spuntare le condizioni migliori. Ce ne sono di diversi tipi.
- Molte agenzie anglosassoni non fanno distinzione tra romanzi e script di cinema e tv. Mantengono un costante aggiornamento sulle nuove tendenze di genere e sui gusti del pubblico, scremano nel mare magnum delle proposte quelle che corrispondono alle linee editoriali e alle richieste e si muovono per piazzare copioni e libri. Narrativa vuole dire affabulazione a 360 gradi, dal self publishing al testo editoriale fino alla sceneggiatura. Non ci sono spartiacque tra la letteratura e l’audiovisivo come in Italia, dove – a esclusione di pochi agenti letterari – l’ambiente editoriale è nettamente distinto da quello di cinema e tv e parla una lingua completamente diversa dal birignao dello spettacolo.     
- C’è un secondo genere di agenzia, quella che svolge consulenza per scrittori, registi, producer, musicisti, scenografi e direttori della fotografia. Il managment dello spettacolo raduna le figure professionali dell’audiovisivo sotto la sua egida e fa gioco di squadra. Sia in USA che in GB si tende in ogni caso a distinguere il ruolo degli attori, che hanno agenzie diverse. Questo per non creare conflitti di interesse. L’agenzia che rappresenta gli attori avrà altre competenze e non sconfinerà mai.     
- Dato che lo script ha un ruolo preponderante nelle produzioni estere, alcune agenzie USA vanno modificando il loro status e, in un settore economico flessibile, accrescono il loro peso nel progetto, hanno voce in capitolo in questioni decisive, sconfinano in attività prima di dominio di altri, si occupano di collecting economica e svolgono una fase di pre-produzione, lavorano a stretto contatto con gli studi legali, gli esperti fiscali e i consulenti finanziari.

QUALE AGENTE SCEGLIERE: DOVE VOLANO LE AQUILE (O UN PO’ PIU’ IN BASSO)
L’agente è la persona a cui affidi il tuo lavoro. Ha una responsabilità altissima, in quanto dovrebbe costruire la tua carriera mattoncino dopo mattoncino. E’ un negoziatore nato, un public relator, un diplomatico che costruisce contatti ai massimi livelli, il narratore delle tue idee e la persona che pitcherà i tuoi progetti agli interessati.
Parti da una serie di considerazioni.
- Se l’agente è molto importante e gestisce clienti di peso, c’è il rischio che non spenda tempo per i tuoi progetti e non si sbatta tanto per far leggere la tua sceneggiatura. Una agenzia losangelina di grande reputazione potrebbe rivelarsi un boomerang: ammesso che si degni di prendervi nella scuderia, magari si dedica solo agli artisti affermati e diventa un parcheggio inutile per il vostro script.    
- Il numero di artisti che una agenzia è in grado di rappresentare in modo soddisfacente non è elevato. Se l’agenzia ha una folla di scrittori, puzza di bruciato. Attenzione a non buttare tempo parcheggiando materiale dove nessuno lo leggerà. Cerca un contatto diretto col titolare dell’agenzia. Evita il sub-agente giovane e inseperto che non conta nulla e si rifarà sempre alle decisioni del titolare.    
- Un agente non è per tutta la vita. Concedetegli un anno di tempo. Se dopo 12 mesi di “prova” non è successo niente, cercatene un altro. Vuol dire che non si è dato da fare a sufficienza e sarà tempo di cambiare aria.
- Meglio la literary agency classica, che tratta esclusivamente la categoria degli scrittori, l’agente-producer che si occupa di pre-produzione e dell’aspetto finanziario, oppure l’agente che rappresenta anche registi e manager? Valuta se nella scuderia c’è qualche persona che vale la pena contattare, la possibilità di sinergie e il tempo che l’agente potrà dedicare alla tua promozione.
 Londra o Los Angeles? Se diverse agenzie hanno manifestato interesse per il tuo lavoro, chiaramente Londra è più facile da raggiungere, mentre Los Angeles è più lontana ma foriera di occasioni. Comunque sia, l’agente londinese volerà spesso in USA e talora si affianca a un agente di LA o NW. Se volete tagliare la testa al toro, scegliete un’agenzia che ha sede sia negli USA che in GB. 

LE AGENZIE CHE SE LA TIRANO: DOVE L’ESORDIENTE NON PASSA
La frase più ricorrente nelle agenzie di livello medio-alto è che l’agenzia non accetta “unsolicited material, ideas or suggestions of any nature whatsoever”. La cosidetta unsolicited submission policy pone paletti pesanti nei confronti di chi propone le proprie idee, sceneggiature o romanzi non richiesti. Il materiale sarà respinto a maggior ragione se l’autore non risiede nel paese che ospita l’agenzia. Cosa fare, allora? Anzitutto non approcciate gli agenti che hanno rapporti solamente con professionisti affermati. E’ inutile inviare una query alla United Talent Artist, perché lo UTA's Department rapprsenta produttori, showrunner e scrittori di serie A. E voi non appartenete a questa categoria. Perdete tempo.
In genere si entra in un’agenzia su segnalazione di qualcuno. Una buona strategia potrebbe essere quella di  frequentare un corso di sceneggiatura a Londra o Los Angeles, e farsi scrivere una nota di merito da parte del docente. Una lettera di presentazione di qualcuno del campo vi aiuterà, che sia uno sceneggiatore o un produttore presso cui lavorate. Se non avete referenze, non preoccupatevi. Fortunatamente la lista degli agenti è ampia e potete contattare quelli più aggressivi, che investono tempo e risorse nel talent scouting.
Se hai già inviato il tuo script direttamente alle case di produzione (l’elenco completo delle imprese a cui spedire materiale lo trovi in http://colpidiscena.blogspot.it/2014/04/come-vendere-la-tua-sceneggiatura.html) e hai raccolto consensi da parte di una o più produzioni, segnalalo all’agenzia di spettacolo e comunica che un produttore ha giudicato positivo il tuo lavoro e vorresti che l’agente gestisse quel contatto e allargasse la cerchia degli interlocutori.    

I COMPENSI DELL'AGENZIA
In cambio dei servizi forniti, un agente richiede solitamente una percentuale fissa compresa tra il 12,5 (literature) e il 15% (screenwriting). Le commission rates si alzano al 20% se operano con un cliente estero. L’agente che lavora anche sul campo finanziario può richiedere una percentuale sulla quota del produttore (producer’s fee), cioè una cifra tratta dal ricavo economico del film, o addirittura la cosiddetta quota di pacchetto (package fee), nel caso in cui assembli diversi input e imponga una commissione sull’intero budget della pellicola.  
  
MESSA A PUNTO E/O BUONA TRADUZIONE
Se hai bisogno di una revisione del testo, di un’attenta analisi della sua struttura, dello stile, del ritmo, per superare i punti deboli del racconto, e parallelamente vuoi una buona traduzione dello script (in questo senso i britannici sono parecchio esigenti e perfettini), chiedimi un preventivo. Ti aiuterò a raggiungere il tuo obiettivo prezzi modici.  

LA LISTA DEGLI AGENTI INGLESI:
Ecco la black list delle 14 agenzie britanniche che si degnano di leggere un esordiente. 
Fai buon uso della lista! Good luck!  
  
1. BERLIN ASSOCIATES
London (Bermondsey Street area)
Agenzia solida di chiara impronta britannica che rappresenta scrittori, registi, scenografi, produttori e compositori con grande serietà.  Negozia contratti con senior executives dell’industia televisiva e cinematografica.
FOR SUBMISSIONS: The majority of new clients are taken on through recommendation or invitation. However, if you would like your work to be considered for representation, please email a CV and a sample of your work to submissions@berlinassociates.com. Our reading period is usually 8-12 weeks, but due to the volume of submissions we receive we cannot always guarantee a response.

2. CASAROTTO RAMSAY & ASSOCIATES LIMITED
Waverley House 7-12 Noel Street London W1F 8GQ
National House, 60-66 Wardour Street, London W1V 4ND
T: 0207 287 4450   F: 0207 287 9128
YES: Handles scripts for TV, theatre, film and radio.
CLIENTS: Theatre: Alan Ayckbourn, Caryl Churchill, Christopher Hampton, Mark Ravenhill. Film: Laura Jones, Neil Jordan, Nick Hornby. TV: Paul Abbott, Howard Brenton, Amy Jenkins, Susan Nickson, Jessica Stevenson.
CONTACTS: Jenne Casarotto, Tracey Hyde, Charlotte Kelly, Jodi Shields, Chris Cope, Elinor Burns.
SUBS: The agency will accept and read unsolicited work but suggest that you telephone first.


3. CURTIS BROWN GROUP LIMITED.   Est. 1899
Haymarket House, 28/29 Haymarket, London SW1Y 4SP
T: 0207 393 4400 F: 0207 393 4401
YES: Fiction, general non-fiction, children's books and associated rights (including multimedia), Film, Theatre, TV & radio scripts.
CONTACTS: Nick Marston (MD of Film & TV Dept.), Ben Hall, Joe Phillips.
COMM: 10% domestic, 20% worldwide
We don’t encourage people to send in unsolicited film scripts, because we tend to work off recommendations and contacts. However, we do accept play scripts for stage. You can send it to us as a Word or RTF document with a short cover note, synopsis of three or four lines and your CV to playscripts@curtisbrown.co.uk.


4. DAVID HIGHAM ASSOCIATED LIMITED.   Est. 1935
5-8 Lower John Street, Golden Square, London W1F 9HA
T: 0207 434 5900   F: 0207 437 1072
YES: Fiction, general non-fiction: biography, history, current affairs, etc. Also scripts.
CLIENTS: John le Carre, Stephen Fry, Jane Green, James Herbert, Jeremy Paxman.
COMM: Domestic: 15%. US: 20%.
CONTACTS: Nicky Lund, Georgina Ruffhead, Gemma Hirst, Jessica Cooper.
We are always very happy to read material from potential new clients. The following guidelines are designed to help you with your submission (for Film, TV & Theatre submissions please see the bottom of the right-hand column for separate guidelines). All adult submissions should be sent to us by post at: David Higham Associates  7th Floor, Waverley House 7–12 Noel Street London W1F 8GQ WE DO NOT ACCEPT ADULT SUBMISSIONS BY EMAIL OR FAX. We are happy to hear from screenwriters and dramatists whose submissions are accompanied by a recommendation from producers, development executives, literary managers at all theatres, course tutors and existing clients. We do not accept any unsolicited material and any such submission will be automatically recycled. In the first instance please write to one of the Film, TV & Theatre agents attaching your CV with your reference.

5. THE AGENCY (LONDON) LIMITED.   Est. 1995
24 Pottery Lane, Holland Park, London W11 4LZ.
T: 0207 727 1346   F: 0207 727 9037.
YES: Children's fiction, TV, film, theatre, radio scripts.
CLIENTS: William Boyd, Andrew Davies, Jimmy McGovern, Lucy Cannon.
COMM: Domestic: 10%. US: various.
CONTACTS: Stephen Durbridge
Submission guidelines:
Directors: Please send a CV, showreel and covering letter marked for the attention of Director Submissions. If you would like to invite us to a screening or performance, please email details to recp@theagency.co.uk.
Film, TV & Theatre Writers and Composers: We are unable to consider unsolicited material, unless it has been recommended by a producer, development executive or course tutor. If this is the case, please email a CV, covering letter and details of your referee to the relevant agent, or to recp@theagency.co.uk. Please do not email more than one agent at a time.

6. DARLEY ANDERSON
Darley Anderson Literary, TV & Film Agency
Estelle House 11 Eustace Road  - London SW6 1JB
Darley Anderson: If you wish Darley to personally consider your work, he only accepts postal submissions. He is looking specifically for thrillers with a strong central character set in America or Ireland or other internationally appealing locations and tear-jerking love stories.
Camilla Wray:  If you wish Camilla to personally consider your work, she can accept emails and postal submissions and is looking for commercial fiction in all genres from middle grade to adult. She loves being scared by creepy tales, outwitted by clever characters & floored by unusual love stories.
Clare Wallace:  If you wish Clare to personally consider your work, she accepts email and postal submissions. She is looking for commercial and accessible literary general fiction and all types of women’s fiction. She is also scouting for children's illustrators and authors of picture books, middle grade, teenage and YA. Submissions
We welcome submissions and consider everything that comes into the agency.
We accept all submissions but please note that we are currently not taking on new screenwriters, poets or short story writers.
Unfortunately we cannot accept submissions delivered by hand or submissions on discs, memory sticks or other electronic devices.

7. DENCH ARNOLD.   Est. 1972
10 Newburgh Street London W1F 7RN
T: 0207 437 4551   F: 0207 439 1355
YES: Handles scripts for TV and film.
INFO: Elizabeth Dench and Michelle Arnold are renowned, both domestically and internationally, for their carefully selected client list of award winning Writers, Directors and Heads of Department (Directors of Photography, Production Designers, Costume Designers, Editors and Make-up Designers) – a pool of talent at the helm of the British Film and Television Industry.
EXTRAS: Overseas associates include: William Morris/Sanford Gross and C.A.A., Los Angeles. Elizabeth Dench of previously Seifert Dench Associates.
CLIENTS: include Peter Chelsom.
CONTACTS: Elizabeth Dench, Michelle Arnold, Matthew Dench, Eleanor Green and Daniella Brivati.
The Dench Arnold Agency are open to submissions, but please bear in mind that due to the amount of material we receive our response period is between six-eight weeks. On occasion it can take a little longer, please be patient.
Writers:  Please send a covering letter, CV and synopsis via email, or post if necessaryfiona@dencharnold.com
Directors / Heads of Department:  Please send a covering letter, CV and showreel via email, or post if necessary michael@dencharnold.com

8. MARJACQ SCRIPTS LIMITED.
34 Devonshire Place, London WIN 1PE.
TEL: 0207 935 9499   F: 0207 935 9115
YES: General fiction,non-fiction, screenplays.
NO: Poetry, fantasy, horror, children's books or plays.
EXTRAS: No reading fee. Special interest in crime, sagas and science fiction. Will suggest revision for promising mss.
CONTACTS: Mark Hayward
We are always happy to review new work.  Please do: send a covering letter a 1-2 page synopsis for the completed feature screenplay/TV series the entire screenplay, or sample TV episode via post (marked for the attention of Luke Speed) refer to the WGGB website for the correct screenplay formatting. Any incorrectly formatted scripts will be rejected immediately.
We can alternatively accept electronic submissions: please ensure that you send the above only as a Word or PDF attachment.
Don't put the work in the body of your e-mail. It makes it difficult to handle, and so will be automatically rejected.
Please don’t: send to multiple members of staff: Luke Speed is the proper contact for film & tv submissions;  send us any stage plays; send enquiry or query letters without a sample of the actual work; send hand written or illegible submissions.

9. MBA LITERARY AGENTS
62 Grafton Way London W1T 5DW
tel (+44) (0) 20 7387 2076    fax (+44) (0) 20 7387 2042
Diana Tyler and Michael Bakewell formed MBA Literary Agents Ltd to promote the work of writers for television, radio, film and theatre, the media in which they both worked following a period in BBC drama departments. The agency flourished through their excellent contacts and soon expanded into fiction, non-fiction and children’s. Michael left the firm in 1974 but steady growth under managing director Diana Tyler has enabled a wide range of writers in all fields, more recently including children's books, to work on cross-media projects.
MBA's ethos is exemplified by the absolute commitment of all members of the agency to nurturing and building long-term successful careers for each client
Submissions:  For book submissions, please send the first three chapters, a synopsis and a covering letter. For script submissions, please send the finished script, a synopsis, a CV, and a covering letter. Please send only one script or manuscript in the first instance. If we would like to see further work we will request it. All submissions are to be emailed to submissions@mbalit.co.uk. All attachments must be in Word, PDF or Final Draft format.

10. Rochelle Stevens & Co.
2 Terretts Place Upper Street – London N1 1QZ
Agenzia che rappresenta scrittori, registi e scenografi. Ha una particolare attenzione per gli sceneggiatori di lungometraggi e per chi ha scritto romanzi di genere.  
For book submissions only: you can email your submission in word format (.doc or .docx) only to books@rochellestevens.com, for the attention of Elinor Cooper.
To make an unsolicited submission to the agents at Rochelle Stevens and Co. please send a letter telling us something about yourself and what has brought you to your current work. If you are a writer for film, television, theatre or radio, please also include a current CV, a short synopsis and the opening 10 pages of the script you wish to submit.
If you are a director, please also send a current CV and a DVD showreel of your work.
If you are a writer of fiction, non-fiction or children’s books please send a synopsis of no more than one page and the first three chapters. Please include a stamped self-addressed envelope and appropriate postage if you would like your entire submission returned.


11. SMART TALENT
Agenzia molto giovane, con una base di clienti neofiti e non consigliatissima.
The majority of our new clients are taken on through SMART Academy, recommendation or invitation.  However, if you would like your work to be considered for representation, please email your CV, a 200 word (max) biography and a writing sample  to: submissions@smart-talent-group.co.uk

12. STEINBERG ASSOCIATES
Micheline Steinberg Associates 48-56 Bayham Place London NW1 0EU
T: +44 (0)20 3214 8292
Micheline Steinberg Associates represents writers for stage, television, film, radio and animation, as well as writer-directors, translators and librettists. MSA also acts for a number of literary estates and negotiates dramatic rights in booksrepresented by associated literary agencies. We also work alongside overseas literary agents.
Micheline Steinberg set up Micheline Steinberg Associates (MSA) in 1985 to develop new and established talent, and now manages an eclectic list of dramatists. Prior to MSA, she  worked with the Royal Shakespeare Company, and subsequently wrote Flashback, a pictorial and anecdotal history of 100 years of the RSC.  She was then invited to join the renowned Margaret ‘Peggy’ Ramsay agency.
Submissions:  New clients are generally considered either through industry recommendation or by invitation. If you would like your work to be considered by MSA, please email your CV, together with a brief outline of the work you would like to submit to: submissions@steinplays.com -  If you would like to invite us to a screening or performance, please email details to: info@steinplays.com

13. THE TENNYSON AGENCY
10 Cleveland Avenue, Wimbledon Chase, London SW20 9EW, U.K.
 Telephone:+44 (0) 20 8543 5939
PRINCIPALS: CHRISTOPHER OXFORD, ADAM SHELDON e JANE HUTCHINSON
The Tennyson Agency specialises in Theatre, Radio, Television and Film scripts, and also related material, on an ad hoc basis.  Maintaining a high-quality client list, we represent and advise both experienced writers and those new to the business.
Submissions: Are you looking for representation? Though the size of our list is necessarily limited, we are prepared to consider potential new clients.  Initial enquiries, preferably by e-mail, should include: a full summary of the work you would like us to represent, along with synopses, if appropriate; complete details of your previous publications or productions, if any; and a short author's résumé.  If you contact us by post, an e-mail address for subsequent correspondence is welcome. If we invite you to submit your work, you should enclose postage adequate for the return of everything you send; failing this, you may not receive a reply.  While we aim to read and respond to everything we receive within 28 days, we cannot offer any guarantees.  There is, however, no reading fee. We specifically do not offer representation for Non-Fiction, Poetry, Short Stories, Science Fiction and Fantasy or Children's Writing. Regrettably, we are unable to offer representation to writers from outside the European Union. 

14. VALERIE HOSKINS ASSOCIATES.   Est. 1983
20 Charlotte Street, London W1P 1HJ   Tel: 0207 636 6565   F: 0207 637 4493
YES: Handles scripts for film, TV and radio. Special interests feature films, animation and TV.
CONTACTS: Valerie Hoskins, Rebecca Watson

We’re always on the lookout for screenwriters with an original voice and creatives with big ideas. You can find out more by sending an email  to info@vhassociates.co.uk or feel free to  call on 020 7637 4490. Please note that we are a very small agency and are extremely limited as to the number of new clients we can take on. We receive a large number of submissions so it may take 6 weeks or more before we are able to review your material. We do not have the time or resources to acknowledge receipt of every submission, please do not chase for a response until 8 weeks have elapsed from the date of your submission. Unfortunately we cannot offer feedback on unsuccessful submissions.